Laden...

Leerlingbegeleiding en -ondersteuning

Op Carmelcollege hechten we veel waarde aan de begeleiding van leerlingen bij hun algemene ontwikkeling en bij het studie- en keuzeproces.

Mentor

Iedere leerling heeft een mentor. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en docenten. De mentor houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij en ondersteunt bij hier kiezen en inschrijven voor FLEX-uren. Leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak of een achterstand hebben, kunnen achterstand hebben, kunnen door de mentor bijvoorbeeld verwezen naar een FLEX-ondersteuningsuur voor het betreffende vak.

Extra ondersteuning

Wanneer de mentor en/of het docententeam een leerling niet de benodigde ondersteuning kan bieden, kan contact op worden genomen met het ondersteuningsteam. Zij bekijken dan of er binnen de school andere ondersteuningsmogelijkheden zijn. We hebben het dan over extra ondersteuning. Voor het toekennen daarvan gelden verschillende procedures en criteria.  Lees meer.

Decaan

Tevens is er op school een decaan aanwezig die leerlingen begeleidt bij hun studie- en beroepskeuze. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het voorkomen van pesten en ongewenst gedrag. De school heeft daarvoor enkele vertrouwenspersonen aangesteld.

Vertrouwenspersonen

Op onze school zijn twee vertrouwenspersonen actief. Zij kunnen door leerlingen en ouders benaderd worden wanneer er sprake is van ongewenst gedrag. Vanzelfsprekend gaan zij vertrouwelijk met de informatie om. Daarnaast hebben de vertrouwenspersonen een actieve rol bij de uitvoering van het antipestbeleid. De vertrouwenspersonen zijn rechtstreeks bereikbaar via CCE_vertrouwenspersonen@carmelemmen.nl

Dyslexiebegeleiding en RT

Voor leerlingen met dyslexie biedt Carmelcollege Emmen dyslexiebegeleiding aan. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit extra oefenmomenten of het leren omgaan met dyslexiesoftware. Daarnaast wordt op Carmelcollege Emmen regelmatig een voortgangstoets taal en rekenen afgenomen. Leerlingen die hierop uitvallen worden ingedeeld voor een periode RT taal en/of rekenen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Al vroeg in het schooljaar vullen de brugklassers een vragenlijst in over hun welbevinden op school. Hoe gaat het bijvoorbeeld met toetsen of het huiswerk? Hoe zijn ze in de omgang met klasgenoten en docenten? Als blijkt dat een leerling ergens moeite mee heeft, dan kan hij/zij in overleg met de mentor bijvoorbeeld een sociale vaardigheidstraining of faalangstreductietraining volgen.