Laden...

Research & Design

Leerlingen op havo en atheneum (regulier) krijgen de eerste drie leerjaren het vak Research & Design (R&D). Het is een vak op het Carmelcollege Emmen waarbij leerlingen aan de slag gaan met uitdagende projecten, onder andere op het gebied van Geo Future, moderne technologieën en robotica. Het zijn vakoverstijgende projecten waarin samenwerking, creativiteit, projectmatig werken en digitale geletterdheid centraal staan.

design

Projectmatig werken

Leerlingen werken in groepsverband aan projecten van zes tot acht weken. Een project begint met een probleem of vraag. Er wordt gestart met een verdiepend onderzoek (Research) waarna uiteindelijk een product ontworpen, gemaakt en gepresenteerd wordt (Design). Iedere week wordt R&D twee uur aaneengesloten gegeven in een lokaal dat speciaal voor dit vak is ingericht. Leerlingen leren onder meer samenwerken, taken verdelen, taken plannen, presenteren, communiceren, brainstormen en creativiteit inzetten. Binnen de projecten is veel vrijheid in de vorm waarin leerlingen een product maken en presenteren.

samenwerken

 

Thema's

Binnen R&D komen diverse thema's aan bod. 

Zo gaan leerlingen een dierentuin verblijf ontwerpen dat past binnen Wildlands waarbij zij de dierentuin ook bezoeken en een kijkje achter de schermen nemen. In een ander project gaan leerlingen de woonwijk volledig opnieuw ontwerpen en inrichten waarbij toekomst en duurzaamheid centraal staan. Ook maken leerlingen kennis met moderne technologieën waaronder in ieder geval:
- Robots bouwen en programmeren
- Drones besturen
- Werken met AI
- 3D-printen
- Lasersnijden
- Virtual Reality
- Domotica

AI

Ieder leerjaar gaan de leerlingen aan de slag met minimaal 1 Geo Future project. Tijdens deze projecten worden leerlingen gestimuleerd na te denken over de toekomst en duurzaamheid. Binnen een Geo Future project gaan leerlingen bijvoorbeeld een school van de toekomst ontwerpen. Daarbij wordt niet alleen naar het gebouw gekeken maar ook naar energie gebruik, materiaal gebruik, recycling en onderwijsvormen.